Mijn liefde voor sport en een inspirerende avond met Marijn de Vries

Sport. Ik zou er niet zonder kunnen. Als mini-pupil was ik al op de atletiekbaan te vinden, ik heb een blauwe maandag getennist, heb op judo en voetbal gezeten, ben in Enschede gaan knotsballen en heb daar de triathlon ontdekt, doe mee aan bootcamps met collega’s en ben al jaren dol op fietsen. Je grenzen opzoeken en verleggen, buiten zijn, met anderen iets leuks doen, voldoening, zelfvertrouwen óf juist een leeg hoofd. Fantastisch dat sporten!
Niet alleen zelf sporten, maar ook sport kijken kan ik met veel plezier doen. Zet je me tijdens de Olympische Spelen voor de TV… ik blijf er rustig de hele dag zitten en kan je na een aantal keer kijken best vertellen of een atleet die meedoet aan iets onbekends als moguls het goed doet of niet.

Het fascineert me denk ik, wat een menselijk lichaam (en niet in het minst de geest) allemaal kan. En dat mensen zoveel doen en laten om het hardst rondjes te rijden op de schaats, om de sterkste te zijn op de tatami of het snelst een berg af te skiën. Dat meiden als Ireen Wüst of Marianne Vos, meiden van mijn eigen leeftijd, een compleet ander leven hebben. Hoe ziet dat leven er uit? In deze tijd is het dankzij de social media niet meer heel moeilijk daar achter te komen. Via die social media volg ik deze topsporters dan ook.

Marijn de Vries is daar sinds kort aan toegevoegd. Haar naam kwam ik de laatste tijd vaak tegen op Strava (fietsers-app/website). Ik herkende de naam van de Ladies Ride in Limburg waar zij toen met alle ladies van Leontien’s ploeg ook reed. Even googlen wekte mijn interesse; ze was namelijk pas op haar 30e begonnen met fietsen! Daarnaast schrijft ze ook nog eens erg leuke columns (check ze hier) en geeft ze zo een humoristische, vrolijke en oprechte inkijk in het leven van een profwielrenster. Zelf was ik nieuwsgierig naar hoe ze zo die topsportcarrière is ingerold. Ik heb haar uitgenodigd daarover te vertellen als fundraiser voor Epe Fietst voor Water.


20141001_200857

Marijn vertelt over haar wielercarrière en geeft een instructie “plassen in de koers”.

IMG_182899802315259

 

 

 

 

 

 

 



Wat was het een inspirerende avond. Marijn heeft verteld hoe ze op haar dertigste eigenlijk wel iets anders wilde en een expirement is gestart: kan ik op m’n 30e nog topsporter geworden? Dat kon ze dus inderdaad. En hoe ziet zo’n topsportleven er dan vervolgens uit? Ze vertelde onder andere over de schaamteloze badkamermanieren als ze op pad zijn, heeft plasinstructies gegeven voor dames (of voor heren in snelle uit één stuk bestaande pakken), verteld hoe ze kan genieten van fietsen in Qatar, China of de binnenstad van Florence, maar ook verteld over haar manier van trainen, hoe gevaarlijk het soms kan zijn in het peloton en hoe je daar dan maar mee om moet weten te gaan. En er was een heel leuk en enthousiast vraaggesprek daarna. Er kwam van alles langs, van voedings- en trainingstips tot vragen over menstruatie, haar rol in de ploeg en de fiets.

Waar het uiteindelijk allemaal op neer kwam? Volg je hart, geloof in jezelf! Twijfel je of je met je eigen bedrijf moet beginnen of toch nog die studie moet gaan doen? Vertrouw in jezelf en doe het gewoon, want wanneer faal je nou eigenlijk? Je leert er toch altijd van?! En vergeet ondertussen niet te genieten!
Mooi mens Marijn en wat een enthousiasme en positieve energie was er deze avond. Ik werd er blij van en dat er niet zoveel geld mee is opgehaald… jammer dan, het was een topavond!

Een gedachte over “Mijn liefde voor sport en een inspirerende avond met Marijn de Vries

Geef een reactie

