Lief zijn voor jezelf

Maart 2014, de zon laat zich al zien en ik wil naar buiten, ik wil fietsen! De fiets kwam uit de schuur en samen met mijn nichtje werden de eerste kilometers van het jaar gemaakt. De eerste van een heleboel kilometers die nog gingen volgen. Vanaf maart werd het aantal fietsuren namelijk langzaam aan opgevoerd. Zeker toen ik wist dat ik naar Kenia zou gaan. De opbouw had zijn piek in de zomer, waar ik zo’n 10 uur per week op de fiets zat.

In mijn achterhoofd zat er een stemmetje dat zei “doe je niet een beetje teveel?”. Het heerlijke weer en de uitdaging die in Kenia op me staan te wachten verdreven dat stemmetje echter snel naar de achtergrond. En ik genoot op de fiets!

Tien uur fietsen per week, de helft daarvan ook nog best intensief… dat was natuurlijk te veel. Ik heb namelijk ook nog een fulltime baan, heb allerlei andere zaken rondom Epe Fietst voor Water op te pakken en ik wil mijn familie en vrienden ook graag zien. Dat paste allemaal niet. Resultaat: ik had mezelf uitgeput. Zelfs tot zo’n punt dat ik geen zin meer had om op de fiets te stappen!

Ik heb dus even flink op de rem getrapt. De laatste maand heb ik flink minder gefietst en de afgelopen week zelfs helemaal niet. Tijd om even tot rust te komen en een nieuw “plan de campagne” op te stellen.

Wat me in Kenia precies te wachten staat weet ik niet, maar dat ik daar niet de wedstrijd van mijn leven hoef te fietsen weet ik wél. Ik moet 9 dagen fietsen en in die dagen 750 km afleggen. Dat hoeft echter niet hard. Trainen zal ik zeker moeten, maar dat ga ik doen met het volgende doel: een goede conditie, getrainde benen, gewend zijn aan de fiets en gezond zijn. Zorgen dat ik het fietsen leuk blijf vinden, en dat ik die 750 km “gemakkelijk” aan kan. Want alleen dan kan ik er in Kenia ook nog daadwerkelijk van genieten.

hsfile_217119

Daar waar ik nogal eens wil roepen dat het mooi fietsen is rondom Epe, zullen mensen een andere uitspraak van mij ook wel herkennen:

Lief zijn voor jezelf!

Waar ik dat voor anderen weet, was ik dat zelf even compleet vergeten. Ik knoop het me goed in de oren, ik ga lief zijn voor mezelf! Herinneren jullie me er aan als ik het weer dreig te vergeten?

2 gedachtes over “Lief zijn voor jezelf

Geef een reactie

